Olen pyrkinyt manaamaan tällä aavetarinalla esiin erään aatteen hengen,
joka ei saa suututtaa lukijoitani
sen enempää itseensä, toisiinsa, jouluun kuin minuunkaan.

Kummitelkoon se lempeästi heidän kotonaan,
älköön kukaan sitä karkottako.


Uskollinen ystävänne ja palvelijanne,

C.D.


Joulukuussa 1843.

perjantai 29. maaliskuuta 2013

Väriä pöytään

Joskus on kiva yllättää!

Pääsiäispöytään kuuluu maalatut munat. Isin kanssa korsitelimme munia jo kun olin pikkutyttö. Ne kuului sitten rikkoa napauttamalla niitä toisiaan vasten, en kyllä muista mikä taika siinä oli. Pitääkin kysyä isiltä. Ehkäpä taika oli vaan se että hulluttelimme yhdessä? Voittajan muna jäi ehjäksi, se oli lähes poikkeuksetta isin. 

Kuten kaikki minut tuntevat, olen hieman malttamaton, joten päätin googlata. Herra Google kun tietää lähes kaiken. Päädyin Wikipediaan, jossa infoa löytyy hieman kaikentasoisena. No, totta tai ei, pedian mukaan kyseessä on karjajalainen perinne, joten voin jopa uskoa että siksi mekin kopauttelimme munia. 

Olen lapsetkin opettanut koristelemaan munia, tosin mignoneja. Niin tänäkin vuonna, partiolainen huolehti munien koristelusta, minä tein munille hatut

Jotenkin tunsin kuitenkin tarvetta maalata munia. Eikun tuumasta toimeen. Koska sateenkaaret ovat kovasti tapetilla tällä hetkellä, päätin tehdä vaikka ja minkä värisiä munia. 

Sateenkaaren värit kananmunissa

kovaksi keitettyjä kananmunia
viinietikkaa
elintervikevärejä
majoneesia

Poista keltuaiset halkaistuista kananmunista. Siirrä keltuaiset talteen. 
Kaada isohkoihin kulhoihin vettä, teelusikallinen viinietikka (minä käytin riisiviinietikkaa) ja elintarvikeväriä. Minulla oli käytössä vihreä, punainen ja sininen karamelliväri. Anna valkuaispuolikkaiden imeä väriä kunnes olet tyytyväinen väriin, minulla nuo perusvärit olivat n. 20 min värikylvyssä, sen jälkeen vielä muutama sininen ja punainen vaihtoin päittäin paikkaa.

Sekoita keltuaisista ja majoneesista tasainen tahna, minulla oli 12 keltuaista ja noin desilitra majoneesia. Täytää munien kuopat tahnalla ja ripottele pintaan vielä gomasiota.  



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...