Olen pyrkinyt manaamaan tällä aavetarinalla esiin erään aatteen hengen,
joka ei saa suututtaa lukijoitani
sen enempää itseensä, toisiinsa, jouluun kuin minuunkaan.

Kummitelkoon se lempeästi heidän kotonaan,
älköön kukaan sitä karkottako.


Uskollinen ystävänne ja palvelijanne,

C.D.


Joulukuussa 1843.

sunnuntai 26. tammikuuta 2014

Hyvin pienelle

Olen taas hieman hurahtanut neulomiseen.

En väitä että olen siinä mitenkään kovin hyvä, mutta tekemällä oppii. Ongelmani on, että aloitan mielelläni vaikka ja minkälaisia projekteja, niiden loppuun vieminen onkin sitten eri asia. Tälläkin hetkellä on kaksi, suhteellisen äskettäin aloitettua projektia kesken. Puolivalmiita, unohtuneita projekteja toki löytyy tuolta hyllyiltä, mutta niiden ohjeet ovat jo aikojen saatossa kadonneet.  

Tänään sitten innostuin aloittamaan taas uuden työn. Sillä erolla että tämä todellakin on muutaman tunnin projekti ja siihen aikaan sisältyy ruoka ja kahvitauot. Nopeaa ja helppoa. Jopa minulle. 

Ohjeen löysin eräästä lehdestä, ongelma van on että painovirhepaholainen tai äitini (eli lehden alkuperäinen tilaaja) oli hukannut siitä tekstin melkein kokonaisuudessaan, kuva toki oli saatavilla. Ei hätää, minä tein oman versioni lehden kuvan avulla.

Vaavelin tossukat

Jämälankaa, minä käytin mintunvihreää ja valkoista.
Kerän sisältä löytyi jopa langan tiedot kun olin saanut tossut valmiiksi:
Ingelill, 50% merinovillaa 50% polyakryyliä.
Puikkosuositus tuolle langalle on 3, minä käytin siis kaksinkertaista lankaa ja puikkoja 4

Luo 26 silmukkaa kaksinkertaisella langalla. Neulo aina oikein 10 kierrosta. 
Kierros 11: Päättele 10 ensimmäistä silmukkaa ja neulo oikein viimeiset 16 silmukkaa
Kierros 12: Päättele 10 ensimmäistä silmukkaa ja neulo oikein viimeiset 6 silmukkaa
Jatka 6 silmukalla vielä 18 kierrosta ja päättele silmukat


Ja sitten kokoamaan palasesta tossua:

Ompele paperissa A:lla merkityt kohdat yhteen eli T osan vasen alareuna ja "jalan" vasen reuna. Kas näin.


Ja sitten oikea puoli samalla lailla, eli B:t yhteen


Sitten taiteillaan C ja D E:n päälle ja ommellaan kasaan koko ihanuus Ompelin vielä muutaman tikin tuohon päälle pitäämään tossua kasassa.


Toisen jalan tossussa D jäi C:n alle kun menivät siihen En päälle.

Todella pienet näistä tuli, mutta niin on saajakin. Isompiin tossuihin enemmän silmukoita ja kierroksia! 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...