Olen pyrkinyt manaamaan tällä aavetarinalla esiin erään aatteen hengen,
joka ei saa suututtaa lukijoitani
sen enempää itseensä, toisiinsa, jouluun kuin minuunkaan.

Kummitelkoon se lempeästi heidän kotonaan,
älköön kukaan sitä karkottako.


Uskollinen ystävänne ja palvelijanne,

C.D.


Joulukuussa 1843.

maanantai 17. joulukuuta 2018

Joulukuun seitsemästoista

Yksi joulun ihanimmista hetkistä on joululahjojen tekeminen.

Ei siis ostaminen, vaan tekeminen. En voi sille mitään, hymy nousee huulilleni kun mietin arvostaako saaja lahjaansa, oliko se mieluinen? Ja tuleeko siitä vaikka ihan suosikki. Kuten minun suosikkini on ystävän tekemä sinappi. Rakastan sitä, viime vuosina olen ollut sen verran härski, että olen kysynyt saanko toivomani lahjan. Olen saanut!

Kummityttärensä taas on ihastunut suklaakakkuun jonka olemme parina vuonna saaneet. Ehkäpä joskus vielä saan udeltua sen reseptinkin.

Tällä hetkellä täällä tuoksuu glögi! Löysin reseptin liemessä.fi-blogista ja pienellä maustemuuntelulla otin sen käyttööni.

Kuten kerroinkin kävin IKEAssa ja mukaan tarttui hieman purkkeja ja pulloja. Pulloihin vielä palaan, purkkeihin lisätään, kunhan olen saanut purkit keitettyä, hilloa. Alkuperäisessä reseptissä puhuttiin kuudesta purkista. Minun maailmassani hillpurkki on ISO, mutta nuo näyttivät aika pieniltä. Ostamani purkit olivat 1,3 dl, ehkä olisin saanut seitsemän purkkia täytettyä tuolla määrällä hilloa.

Tämä on muuten hyvää, mutta makeaa. Oikein todella makeaa.

Glögi-päärynähillo chilillä

1 kg päärynöitä
0,5 dl omenaviinietikkaa
1 dl Marlin vaaleaa glögiä
3 dl hillosokeria
1 tl vaniljasokeria
1,5 tl kanelia
½ tl chilijauhetta
Kuori päärynät ja poista siemenet ja kannat. Leikkaa päärynät palasiksi. Lisää kaikki aineet kattilaan. Anna kiehua miedolla lämmöllä puoli tuntia. Survo sauvasekoittimella. Hillon voi jättää sattumia. Keitä vielä 15 minuuttia. Purkita ja säilytä jääkaapissa. 

Glögiä tarvitaan

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...