Olen pyrkinyt manaamaan tällä aavetarinalla esiin erään aatteen hengen,
joka ei saa suututtaa lukijoitani
sen enempää itseensä, toisiinsa, jouluun kuin minuunkaan.

Kummitelkoon se lempeästi heidän kotonaan,
älköön kukaan sitä karkottako.


Uskollinen ystävänne ja palvelijanne,

C.D.


Joulukuussa 1843.

lauantai 13. joulukuuta 2014

EFiT

Tänään on EfiT päivä, eli ett foto i timmen eli valokuva tunnissa.

Koska haaste tuli Marielta, Maries strålande jul-blogista niin nämä päivitykset ovat sitten kaksikielisiä, keskittyen tuohon toiseen kotimaiseen. Kuvatekstissä tiivistettynä viesti.

~11.00:
Hade en riktigt äkta sovmorgon, vaknade lite före elva i att mannen i huset försökte hålla djuren borta från sovrummet.Konstaterade att det var dags att rädda honom från min djurpark och steg upp för att se att det hade snöat! Eller kanske närmast slaskat, men marken var vit. 

Yöllä oli satanut räntää
~12.00:
Det tog mig en knapp timme att sköta hela slurven. Men då var det bara matning och snabbkoll av burar och terrarier som gällde. Oliver uppskattade inte min insats

Kiukutteleva papukaija kun häkkiä sotkettiin
 ~13.00:
Trots tappert försök fick jag julkorten skrivna först idag. Det blir absoluta minimimängden i år, tänkte idka lite välgörenhet i stället. 

Muutama hassu joulukortti, ne ihan pakolliset siis.

 ~14.00:
Satte mig vid datorn för att uppdatera första satsen bilder. Fick sällskap av ett par gröna ögon. Ungen börjar visa tecken på tillfrisknande, i alla fall är han en hel del aktivare idag. 


Potilaan vihreät silmät
~15.00 
Dags att lussa. Vi åkte med de yngre kusinerna till min moster och till morföräldrarna för att sprida lite ljus i vintermörkret. Skulle påstå att det var uppskattat och pepparkakorna som småttorna bakat i går smakade himmelskt. Eftersom jag inte fick vara lucia, röstningsresultatet gav äran åt den yngsta flickan i släkten, så hade jag min blinkande tomteluva på huvudet. Bra så!

Luciakulkueessa sain olla tonttuna. Sopiva rooli minulle. 
 ~ 16.00
Det har blivit mörkt och kan äntligen njuta av min nya ljusslinga. Den är underbar! Har drömt om den i drygt ett år, nu slog jag till och skaffade den.

Uusi valosarjani
~17.00
För att hinna på bio till klockan 18.00 är det dags att åka. 

Elokuvailta perheen kanssa

~18.00-21.00
Bio. Hobbit: femhäraslaget. Blod, svett och tårar sammanfattar väl filmen ganska så bra, men nu är det ganska mäktigt med 3D när man nästan sitter inne i det lätta snöfallet.

Elokuvissa
~ 21.00
Satte mig framför tv:n, inte för att det kom något sevärt, men tyckte att det verkade som en god idé

Hieman aikaa telkkarin ääressä

~22.00
Eftersom tv:n inte riktigt inspirerade, började jag vattna blommor i stället.


Kukatkin tarvitsivat hoitoa
 ~ 23.00
Dags att säga god natt.


Hyvää yötä

2 kommenttia:

  1. Kul att få ta del av din dag, hoppas katten fortsätter krya på sig. Roligt att du ville vara med!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Det var roligt, som vanligt. Tack för utmaningen :)

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...