Olen pyrkinyt manaamaan tällä aavetarinalla esiin erään aatteen hengen,
joka ei saa suututtaa lukijoitani
sen enempää itseensä, toisiinsa, jouluun kuin minuunkaan.

Kummitelkoon se lempeästi heidän kotonaan,
älköön kukaan sitä karkottako.


Uskollinen ystävänne ja palvelijanne,

C.D.


Joulukuussa 1843.

torstai 19. marraskuuta 2020

Pari uutta

 Parikin uutta joululehteä on tullut katseltua.

Postilaatikkoon tupsahti Kaikkien aikojen Jouluherkut. Se on ollut suosikkini monena vuonna, mutta tänä vuonna petyin. Sen sijaan Kaikkien aikojen Joulu oli minusta ihana tänä vuonna.

Kirjaston kierrätyshyllystä taas tarttui mukaani Kotiliesi: Unelmien Joulu. Joskus hyllystä löytää aarteita! Lehti oli jo kädessäni kaupassa, mutta muutin sitten mieleni, kun ajattelin että Jouluherkut ovat vielä tulossa. Arvatkaa olinko iloinen kun nyt löysin! Toki tunnustan että lehdessä oli vain yksi resepti jonka halusin ja sitten kannessa mainostettiin: neulo pientä ja helppoa. Ehkä teenkin niin, jos ehdin. Lehdessä on myös luontokuvaaja Ville Heikkisestä juttu, joten taidan tänä ilta lukea lehteä. Reseptivalikoimasta löytyy ainakin kalapöytään sopivaa, smörrebrödejä ja koristeellisia leipiä.

Kaikkien aikojen jouluherkut sitten? Liian moderni minun makuun. Klassiset maut pienellä, uudella vivahteella ovat kivoja, hummus taas ei kuulu minun jouluuni. Muutenkin tuntuu olevan ihan erilaiselle kohderyhmälle suunnattu tämä lehti, vegaaninen marenki ei aukea minulle. Toki voin tehdä reseptin perinteisellä marengilla, jos haluan, mutta en tarvitse reseptiä jossa on marenkia, kermaa ja hedelmiä.

Teeglögi vie minut makumatkalle Blossan kanssa Turkkiin, joten sekään ei innosta kokeilemaan. Vegaanista suklaamousseakin voisin tehdä. Lapseni toki voisivat innostua...

Oli lehdessä nyt reseptejä, jotka eivät olleet vegaaneille suunnattuja, itse asiassa suurin osa resepteistä, mutta mikään ei oikein innostanut minua kauppaan hakemaan tarvikkeita. Piparkakkumaisema oli ideana minulle uusi.  

No, ehkäpä ensi vuonna jätän lehdet tilaamatta ja katson sitten kaupassa minkä lehden kansi inspiroi minua. Tai sitten sorrun, taas kerran...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...