Olen pyrkinyt manaamaan tällä aavetarinalla esiin erään aatteen hengen,
joka ei saa suututtaa lukijoitani
sen enempää itseensä, toisiinsa, jouluun kuin minuunkaan.

Kummitelkoon se lempeästi heidän kotonaan,
älköön kukaan sitä karkottako.


Uskollinen ystävänne ja palvelijanne,

C.D.


Joulukuussa 1843.

keskiviikko 24. syyskuuta 2014

Talvea etsimässä

Minulla on opintolomaa...perheestäni.

Päivisin olen toki töissä, mutta illat asun ystäväni asunnossa, ja hoidan samalla hänen kissojaan, ja yritän opiskella.

Mieheni päätti antaa minulle kunnon tenttieväät: Fazerin uutuus, Winter edition, omenaa, krokanttia ja hasselpähkinää tummassa suklaassa. Laktoosia alle gramma 100 grammassa, joten ei ihan tuhoon tuomittu ajatus kun lukee tenttiin. Vatsani pitää tästä huomattavasti enemmän kuin sinisestä.

Pakkaus on kaunis, oikein ihastuin siihen. Makua jäin sen sijaan hieman miettimään.

Jos olette maistaneet Fazerin tummaa päärynäsuklaata niin tämä ei kovinkaan paljon eroa siitä. Päärynä korvattu omenalla, hasselpähkinät mantelin tilalle. Ja hieman krokanttia. Olen hieman pettynyt. Mielikuvituksetonta, väittäisin. Omenakin taitaa olla marmeladia koostumuksesta päätellen, olin odottanut kuivattuja omenanpalasia.

Mielenkiintoista on, että suklaan väitetään sisältävän 6% omenapaloja, 3% hasselpähkinöitä ja 2½ % krokanttia. Sisällysluettelossa pitää ainesten olla lueteltuna "määrän mukaan": sokeri, kaakaomassa, kaakaovoi, hasselpähkinät...missään kohtaa ei mainita omenaa, sen sijaan maitorasvan jälkeen tulee omenasose ja -täysmehutiiviste. Siis paloja? Minusta pala on omenaa, ei sosetta ja mehua. 

Ei tämä huonoa ole, ja tenttiin lukiessa suklaa on aina oikein! Mutta hieman pettynyt kyllä olen. Talvi ei oikein aukea tästä makumaailmasta. Ehkäpä yksi ongelma on että elämme vielä "omenakautta" eli syksyä. Ja kun suklaasta ei oikeastaan löydy kuin tuo marmeladi makuna niin talvi jää puuttumaan.


Kännykällä otettu, kamera on kotona



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...