Olen pyrkinyt manaamaan tällä aavetarinalla esiin erään aatteen hengen,
joka ei saa suututtaa lukijoitani
sen enempää itseensä, toisiinsa, jouluun kuin minuunkaan.

Kummitelkoon se lempeästi heidän kotonaan,
älköön kukaan sitä karkottako.


Uskollinen ystävänne ja palvelijanne,

C.D.


Joulukuussa 1843.

torstai 19. joulukuuta 2013

Kinkun kaveriksi

Joulunkinkun kanssa on saatava sinappia!

Ystäväni tekee minulle joka vuosi sinappia, se on aivan loistava tuote jota ilman en voi olla. Itse en pidä sinapin keittämisestä, onnistun nimittäin aina polttamaan sen pohjaan, minkä jälkeen koko satsi on käyttökelvotonta.

Onneksi tähänkin löytyy ratkaisu: veteen tehty sinappi. Sitä varten on oltava Coleman'sin sinappijauhetta, mikään muu ei vaan aja samaa asiaa! Enkä saa, tästäkään, mielipiteestä mitään bonusta, vaan tämäkin on rehellinen mielipiteeni. Olen joskus sortunut ostamaan jotakin halvempaa tuotetta ja sillä ei tehnyt yhtään mitään!

Aamulla nousin ajoissa, sillä olin luvannut tehdä purkillisen sinappia. Ja luonnollisesti siis tein sen veteen, kerman keittäminen ei vaan ole minun juttuni. Epäilen että kokeilen jotakin toista variaatiota lähipäivinä!

Hunajainen sinappi

3/4 dl sinappijauhetta
1/2 dl vehnäjauhoja
n. 1 dl kiehuvaa vettä
1 tl suolaa
4 tl sokeria
1/2 dl hunajaa


Sekoita kuivat aineet keskenään, lisää vettä kunnes seos tuntuu hieman löysän puoleiselta. Sekoita joukkoon hunaja ja purkita. Anna maun tasoittua parin päivän ajan.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...