Olen pyrkinyt manaamaan tällä aavetarinalla esiin erään aatteen hengen,
joka ei saa suututtaa lukijoitani
sen enempää itseensä, toisiinsa, jouluun kuin minuunkaan.

Kummitelkoon se lempeästi heidän kotonaan,
älköön kukaan sitä karkottako.


Uskollinen ystävänne ja palvelijanne,

C.D.


Joulukuussa 1843.

lauantai 23. marraskuuta 2019

Hetken mielijohteesta

Joskus sattuu hauskoja vahinkoja. 

Olin ajamassa kotiin kun tievarsimainos kiinnitti huomioni. Luin tuore lohifie 5,99 e/ kg. Olin kyllä jo ajanut liittymän ohi, mutta Malminmäen K-kauppaan pääsee onneksi "takakauttakin". Kaupassa huomasin että selvästikin vauhti ja oma mielikuvitus tekivät tepposensa. Kyseessä oli kyllä tuore kirjolohi, mutta ei suinkaan fileenä. 

Menin kuitenkin palvelutiskin ääreen, ajattelin ostaa ruokatarpeita, samalla kun nyt olin kaupassa. Eteeni kiilasi vanhempi nainen. No, olihan minulla vapaapäivä, ehkäpä eläkeläisellä oli kiire? Tosin, sen verran kauan kesti asiointi että epäilen kiirettä, mutta eipä ollut minullakaan. Ihailin lihapaloja ja täti valitsi itselleen lohta. Kun kala oli punnittu täti kysyi: fileoitko samalla? Myyjä lupasi. Siispä tein päätöksen: minun ei tarvitse fieloida ja saan nopeasti joulukalat pakkaseen. Siispä muutin, taas, mieleni. Se on naisen oikeus, joten otin sitten, lihojeni lisäksi, kaksi kirjolohta. Hinta oli ainakin kohdillaan.

En voi valittaa palvelusta, se oli ihan asiallista, mutta kun olen tottunut Kulinaarin iloiseen palveluun, oli tämä jotenkin hieman nuivaa. Kalat tosin olivat ihan asiallisesti fieloitu ja sain kissalle perkuujätteet, joten samalla kun graavasin fileet pistin bouillabaissen aluilleen. Sanoisin että todella rahan arvoinen ostos. 

Samalla ostin sitten luomuappelsiineja ja isoja Minigrip pusseja, tosin ne ovat nykyään näköjään Amergripejä. Sain sitten appelsiinigraavatunkin tehtyä ja pakkaseen odottamaan aattoa. 

Vanha Minigrip
Toisesta kalasta tein sitten perinteistä graavilohta, isäni ohjeella

Isin Graavilohi

Lohifileitä
sokeri
valkopippuria
merisuolaa
tilliä

Hiero lohen pintaan hienoa sokeria ja jauhettua valkopippuria. Lisää kourallinen (isin kourallinen vastasi kahta minun) merisuolaa ja leikkaa pintaan tilliä. Anna maustua parisen päivää (tai heitä pakkaseen ja ota sulamaan vuorokausi ennen käyttöä)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...