Olen pyrkinyt manaamaan tällä aavetarinalla esiin erään aatteen hengen,
joka ei saa suututtaa lukijoitani
sen enempää itseensä, toisiinsa, jouluun kuin minuunkaan.

Kummitelkoon se lempeästi heidän kotonaan,
älköön kukaan sitä karkottako.


Uskollinen ystävänne ja palvelijanne,

C.D.


Joulukuussa 1843.

sunnuntai 2. kesäkuuta 2019

Ketsuppia

En pidä ketsupista.

Makaronilaatikko kuitenkin yleensä vaatii ketsuppia kaverikseen, joten olen yrittänyt löytää jonkun siedettävän version. Paras, toistaiseksi, on ollut Lidlin curryketsuppi, mutta versio josta pidin katosi markkinoilta vuosia sitten. Tämä uusi versio, joka heillä on hyllysää, ei kelpaa.

Olin jo jouluksi ajatellut tehdä ketsuppia lahjaksi, mutta jäi ajatuksen tasolle. Tänään sitten päätin toteuttaa ajatuksen, tosin ihan kaikkia tarvittavia raaka-aineita ei ollut enää kaapissa. Mutta, man tager vad man haver, sanoi isoäitini, joten minun ketsuppini, minun reseptini.

Rypsiöljyä piti ostaa jo eilen kaupasta, unohdin. Kotona oli neitsytoliivia, olen vaan tullut siihen tulokseen että pidän enemmän rypsistä joka on lähes mautonta.

Fariinisokerini oli kovettunut, joku leipoja oli unohtanut sulkea pussin kunnolla, mutta äkkiäkö tuo hieman pehmeni vedellä. Taas käyttökelpoista. Inhoan nimitäin ruokahävikkiäkin, joten käyttökelpoista ei heitetä menemään.

Tämä ketsuppiversioni on vielä kiehumassa, mutta maistoin hieman. Tämä tietää minulle lisätöitä keittiössä: olen löytänyt ketsuppini!

Seuraavaan versioon taidan kokeilla currya!

Ketsuppi

1 sipuli
2 rkl oliiviöljyä
3 valkosipulinkynttä
70 g tomattipyrettä
4 tomaattia (isoa)
2 purkia (400 g) tomaattimurskaa
1 dl fariinisokeria
½ dl punaviinietikkaa
4 oksallista tuoretta basilikaa
1 rkl kuivattua oreganoa (tuoretta ei ollut kotona)
2 tl suolaa
2 tl chilijauhetta

Paloittele sipuli isoon kattilaan ja kuullota öljyssä. Lisää paloiteltu valkosipuli ja tomattipyre ja jatka kuullottamista.Paloittele tomaatit (poista kannat) ja lisää ne ja loput raaka-aineet kattilaan. Anna kiehua hiljalleen kunnes tomaatit ovat pehmeitä.

Soseuta tasaiseksi (varo roiskeita, siksi se riittävän iso kattila!) ja anna kiehua vielä kunnes ketsuppi kiinteytyy. Tosin voisi tätä käyttää kastikkeenakin!


2 kommenttia:

  1. Nam nam, hyvälle kuulostaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oli loistavaa, ensi kerralla vaan enemmän potkua mukaan :)

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...