Olen pyrkinyt manaamaan tällä aavetarinalla esiin erään aatteen hengen,
joka ei saa suututtaa lukijoitani
sen enempää itseensä, toisiinsa, jouluun kuin minuunkaan.

Kummitelkoon se lempeästi heidän kotonaan,
älköön kukaan sitä karkottako.


Uskollinen ystävänne ja palvelijanne,

C.D.


Joulukuussa 1843.

tiistai 22. heinäkuuta 2014

Pitihän minun kokeilla

Koska gluteenitonta jauhoa oli kotona päätin kokeilla onko gluteenittoman leivän tekeminen ihan mahdotonta. Joudun kai toteamaan, kuten minua taitavammat ennen minua: ei se ihan helppoa ole. Ei siitä tullut sellaista herkkua kun olin toivonut, mutta gluteenitonta ruokavalioa noudattavat ystäväni olivat vakaasti sitä mieltä ettei kokeiluni missään tapauksessa ollut huonoimmasta päästä.

Leipä ei kohonnut kuten tavallinen leipä kohoaa, eikä kuorikaan ollut kunnolla rapea vaan lähinnä sitkeä. Syötävää tuo kuitenkin oli.

Gluteeniton, vegaanileipä

5 dl appelsiini täysmehua
1 pala hiivaa
1½ tl suolaa
½ dl rypsiöljyä
7 dl Pirkan gluteenitonta jauhoseosta
200 g porkkanaa raastettuna
1 tl jauhettua inkivääriä


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...